ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΗΝΟΣ ΙΟΥΛΙΟΥ 2015
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ (ΛΕΜΕΣΟΥ)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΗΝΟΣ ΙΟΥΛΙΟΥ
(ἱστοσελίδα: http://apostolosandreaslemesou.com)
Κατὰ τὸν μήνα Ἰούλιο θὰ ἔχουμε Θεῖες Λειτουργίες καὶ Ἀγρυπνία τὶς ἑξῆς ἡμέρες:
Τετάρτη 1η Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ τῶν Ἀναργύρων / Μετὰ τὴν Θ. Λειτουργία θὰ τελεστεῖ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μικροῦ Ἁγιασμοῦ γιὰ τὸν νέο μήνα
Τετάρτη 1η Ἰουλίου στὶς 8:00 μ.μ. : Ἀγρυπνία ἐπὶ τῇ ἑορτῇ τῆς Καταθέσεως τῆς Τιμίας Ἐσθῆτος τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου ἐν Βλαχέρναις
Κυριακὴ 5 Ἰουλίου : Ε’ Ματθαίου / Τοῦ Ὁσίου Ἀθανασίου τοῦ Ἀθωνίτου
Τρίτη 7 Ἰουλίου : Τῆς Ἁγ. Κυριακῆς τῆς Μεγαλομάρτυρος
Τετάρτη 8 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Προκοπίου τοῦ Μεγαλομάρτυρος, τῆς Ἁγ. Θεοδοσίας τῆς μητρὸς αὐτοῦ καὶ τοῦ Ὁσίου Θεοφίλου τοῦ Μυροβλύτου
Σάββατο 11 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Εὐφημίας τῆς Μεγαλομάρτυρος καὶ Ὄλγας τῆς Βασιλίσσης καὶ Ἰσαποστόλου
Κυριακὴ 12 Ἰουλίου : Στ’ Ματθαίου / Τοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου
Δευτέρα 13 Ἰουλίου : Ἡ Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ / Τῶν Ἀγ. Ἡλιοφώτων
Παρασκευὴ 17 Ἰουλίου : Τῆς Ἁγ. Μαρίνης τῆς Μεγαλομάρτυρος
Κυριακὴ 19 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. 630 Θεοφόρων Πατέρων τῆς Δ’ ἐν Χαλκηδόνι Οἰκουμενικῆς Συνόδου / Τῆς Ἁγ. Μάρτυρος Οὐαλεντίνης (ἐκ μεταθέσεως)
Δευτέρα 20 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Προφήτου Ἠλιοῦ τοῦ Θεσβίτου
Τετάρτη 22 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς τῆς Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου καὶ Μαρκέλλης τῆς Ὁσιομάρτυρος
Παρασκευὴ 24 Ἰουλίου : Τῆς Ἁγ. Χριστίνης τῆς Μεγαλομάρτυρος
Σάββατο 25 Ἰουλίου : Κοίμησις τῆς Ἁγ. Ἄννης μητρὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου / Τῶν Ἁγ. Πατέρων τῆς Ε’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου / Τῆς Ἁγ. Ὀλυμπιάδος τῆς Διακόνου
Κυριακὴ 26 Ἰουλίου : Η’ Ματθαίου / Τῶν Ἁγ. Παρασκευῆς τῆς Μεγαλομάρτυρος καὶ Ἑρμολάου τοῦ Ἱερομάρτυρος
Δευτέρα 27 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος τοῦ Ἰαματικοῦ
Τρίτη 28 Ἰουλίου : Τῆς Ὁσίας Εἰρήνης τῆς Χρυσοβαλάντου / Τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων Σίλα καὶ Σιλουανοῦ (ἐκ μεταθέσεως)
- Ὁ Ἑσπερινὸς ἀρχίζει στὶς 7:00 μ.μ. καὶ ὁ Ὄρθρος στὶς 6:30 π.μ.
Πότε πρέπει νά εἴμαστε ὄρθιοι ἐντός τοῦ Ἱ. Ναοῦ
Ἡ στάση πού θά τηρήσουμε στή Λατρεία δέν καθορίζεται ἀπό τή δική μας προσωπική εὐλάβεια καί διάθεση, ἀλλά ἀπό τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ἀνάλογα μέ τό νόημα πού δίδει σέ κάθε λειτουργική στάση καί σέ κάθε λατρευτική στιγμή …
Πότε, λοιπόν, πρέπει νά παρακολουθοῦμε ὄρθιοι τίς ἀκολουθίες στούς Ἱερούς Ναούς (ἤ πότε πρέπει νά ἐγειρόμαστε);
…
γ) Στή Θεία Λειτουργία
[Στή Θεία Λειτουργία προτιμᾶται ἡ ὀρθία στάση. Ἑπομένως κυρίως κατά τή διάρκεια τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας, οἱ πιστοί πρέπει νά παραμένουν ἀπό τήν ἀρχή μέχρι τήν ἀπόλυση ὄρθιοι, ὅταν καί ὅσοι μποροῦν. Ἡ κόπωση εἶναι βέβαια πρόβλημα, ἀλλά ὅταν ὑπάρχει ἀνάλογη διάθεση, σιγά σιγά, μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ ὑπερπηδᾶται καί συνηθίζεται. Οἱ πιστοί πού ἀποφασίζουν νά ὑποστοῦν αὐτό τόν κόπο, ὡς μιά ἀντιπροσφορά γιά τή θυσία τοῦ Λυτρωτοῦ μας, ἔχουν περισσότερες εὐλογίες …]
1. Μέ τήν ἔναρξη τῆς Θείας Λειτουργίας. Δηλαδή ὅταν μετά τή Δοξολογία ἀκολουθεῖ τό τροπάριο «Σήμερον σωτηρία τῷ κόσμῳ γέγονεν…» ἤ τό Ἀπολυτίκιο τοῦ ἑορταζομένου Ἁγίου καί ὁ Λειτουργός ἐκφωνεῖ «Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία…»).
2. Ὅταν ψάλλεται κατά τό Α’ Ἀντίφωνο τό ἐφύμνιο: «Ταῖς πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, Σῶτερ, σῶσον ἡμᾶς» καί κατά τό Β’ Ἀντίφωνο τό ἐφύμνιο: «Σῶσον ἡμᾶς, Υἱέ Θεοῦ, ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν (ἤ ὁ ἐν ἁγίοις θαυμαστός), ψάλλοντάς σοι Ἀλληλούϊα».
3. Κατά τή μικρή Εἴσοδο (περιφορά τοῦ Εὐαγγελίου) καί τά ἀκολουθοῦντα αὐτή τροπάρια.
4. Ὅταν ψάλλεται ὁ Τρισάγιος ὕμνος: Ἅγιος ὁ Θεός, Ἅγιος Ἰσχυρός, Ἅγιος Ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς.
5. Κατά τήν ἀνάγνωση τοῦ Εὐαγγελίου. Σύμφωνα μέ τ’ ἀνωτέρω ἀπό τήν ἔναρξη τῆς Θ. Λειτουργίας μέχρι τήν ἀνάγνωση τοῦ Εὐαγγελίου ὁ Λαός κανονικά κάθεται, (ἐάν θέλει καί μπορεῖ), μόνο στά Εἰρηνικά καί στόν Ἀπόστολο.
6. Κατά τό χερουβικό ὕμνο: “Οἱ τά Χερουβείμ μυστικῶς εἰκονίζοντες …”, κατά τή διάρκεια τοῦ ὁποίου ὁ Ἱερέας θυμιάζει τό Ἅγιο Βῆμα, τίς Δεσποτικές εἰκόνες καί τό Λαό.
7. Στήν ἀκολουθοῦσα Μεγάλη Εἴσοδο (κατερχόμεθα καί ἀπό τό στασίδι μας).
8. Ὅταν ὁ Λειτουργός μετά τά Πληρωτικά μᾶς εὐλογεῖ, λέγοντας τό “Εἰρήνη πᾶσι” καί στήν ἀκολουθοῦσα ὁμολογία “Πατέρα, Υἱόν καί Ἅγιον Πνεῦμα …”.
(Συνεχίζεται)
(π. Γεώργιος Κουγιουμτζόγλου, Λατρευτικό Ἐγχειρίδιο, σ. 259-260)